Problém s přistáním vrtulníku LZS na heliportu nemocnice v Karlových Varech
Článek regionálního deníku z 26. 10. 2012 o heliportu na novém pavilonu akutní medicíny v karlovarské nemocnici. Když jsem si ho přečetl, tak jsem nechápal, jak se může něco takového stát. To se nikdo nezajímal o to, jaké stroje do Karlových Varů létají leteckou záchrannou službu?
Také nechápu, jak se v tomto objemu peněz, nemohl postavit pavilon s funkčním heliportem. Nebyl, podle mých dostupných informací, vznesen žádný dotaz na kompetentní složky o vrtulnících. Nechápu, jak kdo přemýšlí na kraji, který byl zadavatelem. Vůbec nechápu vyjadřování tiskové mluvčí úřadu Karlovarského kraje v odborných otázkách letecké techniky, když o tom evidentně nic neví. Také nechápu informaci o hlukové zátěži v lokalitě nemocnice při přistávání vrtulníku. Žádná zátěžová zkouška s několika druhy vrtulníků nebyla udělána, jak tomu bylo třeba v Liberci.
On ten heliport vlastně bude tak málo využitý, že nemusí být vůbec. Z toho všeho vyplývá, že na tento heliport mohou jen vrtulníky EC 135 a Bell 427, které jsou váhově způsobilé a jsou v provozu pro LZS v ČR. Jenže je problém v tom, že to bude jen v případě sekundárního převozu. Tyto stroje provozují střediska LZS která jsou nejblíže v Praze (EC 135 PČR), v Ústí nad Labem (EC 135 DSA) a v Českých Budějovicích (Bell 427 Alfa Helicopter). To jsou dost vzdálená místa, i když z Prahy a Ústí se někdy sekundáry letí. Podle mých několikaletých zkušeností je to ale maximálně jeden nebo dva za čtvrt roku, ale většinou déle. Takže nejvíce do Karlovarského kraje létá letecká záchranná služba ze střediska Líně, kde provozuje Armáda ČR vrtulník W-3A Sokol, který tedy nemůže teď přistávat pro převoz pacientů na heliportu karlovarské nemocnice.
Můj názor je, že tento heliport bude většinu roku nepoužitý. Nehledě na omezeném využití při zásahu více vrtulníků při průmyslové havárii, hromadné dopravní nehodě, přírodní katastrofě a podobných.
Závěr mám takový, že rád budu dále fotografovat vrtulník W-3A na mezinárodním letišti a pokud bude možnost někdy si vyfotografovat náhodný přílet na heliport nemocnice. Co už bych byl v budoucnu velice nerad, je abych si přečetl kdekoli nekompetentní vyjadřování úředníků v odborných otázkách letectví. Následuje celý článek o tématu, který se objevil v regionálním tisku.
"Vrtulníky z Líní na heliportu v nemocnici nepřistanou.
Když letos v září Karlovarská krajská nemocnice (KKN) slavnostně otevírala nový Pavilon akutní medicíny (PAM), nikdo ještě netušil, že chybička se do projektu přece jenom vloudila. A ne malá. Na heliportu na střeše budovy, za niž Karlovarský kraj zaplatil přes šest set milionů korun, nepřistanou vrtulníky Letecké záchranné služby z Líní u Plzně, kterou provozuje armáda. Střecha heliportu, jejíž nosnost je 3,5 tuny, těžké stroje o váze 4,5 tuny prostě neunese. Přitom Karlovarský kraj má smlouvu o leteckém převozu pacientů právě se záchrankou v Líních. Kraj to ale za problém nepovažuje. „K rozhodnutí o parametrech heliportu na PAM a jeho využití došlo ve fázi územního řízení k umístění stavby. Už tehdy bylo stanoveno, že bude heliport dimenzován pro běžné, nikoliv zastaralé těžší typy vrtulníků. Standardní vrtulník používaný pro leteckou záchrannou službu v republice a v zahraničí je Eurocopter," uvedla mluvčí Jana Pavlíková.
Podle Luďka Nečesaného, předsedy představenstva KKN, má stávající heliport přistávací a bezpečnostní plochu o průměru 26 metrů. Jeho celková plocha je tedy cca 30×30 metrů. „V případě, že by byl heliport navrhován pro těžší typy vrtulníků, znamenalo by to velmi výrazné zvýšení hmoty objektu a zásadní dopad i do statiky pavilonu," vysvětlila mluvčí. Podle kraje byly v době přípravy projektu tyto náklady jen na statiku vyčísleny na částku přibližně o 6 milionů vyšší, než s jakou se počítalo. Celkově by se prý tedy navýšily o desítky milionů korun. „Zásadní problém je i v nadměrné hlučnosti velkého vrtulníku. Jeho přistáváním v obytné zóně by byly výrazně překročeny limity pro hluk a dynamický ráz přenášený do okolních budov. Na heliportu byla provedena provozní zkouška s měřením hluku při přistávání vrtulníku, pro který je určený, a naměřené hodnoty příslušné normy splňují. Rozhodně v nich není další vůle pro navýšení. Provoz heliportu je proto také v současné době povolen jen ve dne vzhledem k poloze v obytné zóně a možnému rušení nočního klidu," uvedla mluvčí. O zastaralosti vrtulníku nemůže být řeč, brání se Armáda České republiky: „Vrtulník Letecké záchranné služby Armády České republiky W3A Sokol je mezi záchranářskými vrtulníky u nás jedním z nejmodernějších a ve své třídě nemá konkurenci. Od roku 1998, kdy jej LZS AČR v západních Čechách využívá, nebyla zaznamenána k jeho provozu žádná stížnost nebo výhrada. Spolu s vrtulníky Policie ČR je Sokol jediným vrtulníkem, který může létat v noci a provádět záchranné práce i za snížené viditelnosti a ve složitém terénu," odpověděl Jiří Caletka z ministerstva obrany. Na dotaz, zda se někdo z krajské nemocnice obrátil při projektování heliportu na Leteckou záchrannou službu v Líních, odvětil: „Vedení krajské nemocnice ani město Karlovy Vary nekontaktovaly Leteckou záchrannou službu AČR v Plzni Líních nebo Ministerstvo obrany ve věci výstavby nového heliportu karlovarské nemocnice."
Nejbližší záchranné vrtulníky tak mají v Ústí nad Labem, kde je však soukromý provozovatel. Za firmu DSA, která tuto službu poskytuje, hovořil o celé situaci Jan Knaisl: „Pokud by situace žádala a byl požádán místní dispečink, nemáme problém letět na pomoc do Karlovarského kraje." Za jedny z nejvíc angažované, a to záchranáře Karlovarského kraje, podal vysvětlení ředitel Roman Sýkora: „Podle mého to až takový průšvih není, neboť pokud už žádáme o zásah vrtulníku, jedná se o těžký úraz, který stejně řeší vyšší pracoviště, a to plzeňská fakultní nemocnice či jiné specializované centrum. Pokud se jedná o převoz zraněného z karlovarské do plzeňské nemocnice, občas je lepší použít sanitku." Plánovaný heliport vedle budovy záchranářů ve Dvorech je zrušen také.
A co na to ministerstvo zdravotnictví? „Je všeobecně známo, jaké vrtulníky jednotlivé oblasti využívají. Jejich operační řízení spadá plně do kompetence zdravotnické záchranné služby. Ministerstvo zdravotnictví nemá k dispozici informace o tom, z jakých důvodů byl heliport vystavěn s parametry, jak uvádíte," uvedl Vlastimil Sršeň z ministerstva zdravotnictví.
(iva, tom) Redakce Karlovarského deníku
Komentáře
Přehled komentářů
Tady není chybička v projektu,ale chyba v systému provozování LZS.Provozuje se zde v systému HEMS nepředpisový vrtulník.Nemocnice se řídí při výstavbě předpisy o heliportu HEMS. Výstavba heliportu s větší nosností znamená vynaložit na ní víc peněz.
Sokol nepřistane na většině vyvýšených střešních heliportů nemocnic v ČR.
Ať jim armáda zaplatí dražší heliport :D Stejnak bude zajímavá situace po roku 2015,kdy Sokoly končí.
Re: Heliport
(Jirka, 10. 1. 2013 1:14)Martine, nevim proč nenapíšeš svoje jméno. Když něco napíšeš, tak napiš i své jméno a neschovávej se za nick.
Re: Re: Heliport
(Petr, 6. 8. 2013 8:39)
Co je to blba ten WA32?? Prý "nepředpisový" vrtulník. Za koho kopeš,za Julínka a ty ostatní modrý zlodějské straky?
Je mi z Tebe na blití.
Heliport
(WA32, 10. 11. 2012 15:45)